Monday, January 23, 2012

I Prefer To Live There. In Fact, I Don't Mind Staying There Forever...

Sejak balik bercuti beberapa hari ni ramai pula yang bertanya

"Tak rasa nak pindah Kelantan ke?"
"Tak rasa nak balik mengajar dekat kampung sendiri ke?"
"Tak boring ke duduk tempat orang?"
"Tak plan nak minta tukar ke sini?"

Sejujurnya, jawapan kepada semua persoalan di atas ialah TIDAK.
Memang pelik kerana ramai yang tahu sebelum ini saya seorang yang kaki 'balik rumah'
Pantang cuti menjengah maka saya akan pulang tanpa berlengah
Tapi nampaknya kehidupan sekarang telah mengubah saya dengan agak banyaknya
Saya cintakan daerah yang saya diami sekarang
Saya lebih suka tinggal di desa, jauh dari hiruk-pikuk dan kesesakan kota
Dan di daerah saya ada banyak tempat untuk saya pergi menenangkan jiwa
Mentadabburi alam memuji kebesaran Yang Maha Pencipta
Sejujurnya saya jatuh cinta dengan daerah ini
Lalu tiada sebab untuk saya pergi dari sini

Kalaupun balik berkhidmat di kampung halaman
Saya tidak fikir saya akan sebahagia ini
Dari kesesakan jalan hinggalah ke sistem kerja
Semuanya bakal menyakitkan kepala
Kalau ditakdirkan tidak dapat bertukar tempat kerja pun tidak mengapa
Saya tidak kisah untuk tinggal di sini selama-lamanya
Dan sesekali pulang menjenguk orang tua
Hidup terlalu singkat untuk dirumitkan dengan benda yang tidak perlu difikirkan
Terima kasih Allah, kerana menghantar saya ke daerah ini
Sudah tentunya syukur saya tidak pernah akan mencukupi


No comments:

Post a Comment