Thursday, April 19, 2012

Kalau Dah Namanya Perempuan...

Alkisahnya, tayar kereta pancit semalam.
Entah sebab apa. bila buka tengok kena paku dan dawai.
Hadoi hadoi hadoi....!
Saya syak kena masa saya pusing kereta dekat garaj bengkel KH petang semalam.
Nasiblah, padahal tak keluar pun dari pagar sekolah semalam.
Kalau dah nak kena, akan kena juga.
Nasib baik juga tinggal dalam kawasan sekolah.
Boleh minta tolong pakcik guard yang baik hati.
Sebab satunya, saya belum sempat nak belajar dengan ayah cara nak tukar tayar.
Kedua, kerja sedemikian memang tak padan dengan kudrat saya yang senipis kulit bawang ni.
Mula-mula malas hendak beritahu mak.
Cakap dengan ayah saja.
Tapi rupanya mak tahu juga.
Semestinya mak risau, hehe.
Sebab mak memang cepat panik untuk situasi sedemikian.
Maka mulalah mak buka gelanggang pidato.
Yang membawa tajuk
'Perlunya Mencari Teman Hidup Terutama Apabila Usia Sudah Menginjak Suku Abad dan Sila Jangan Buat Dek Saja Bila Cakap Pasal Kahwin'
Adui adui adui...oh mak!
Sampai masanya saya akan kahwin juga.
Buat masa ini, saya selesa begini.
Biarlah saya merawat luka di hati dahulu.
Er...apa kena-mengena tayar pancit dengan kahwin?
Mak kata, kalau kahwin mak tak risau sangat.
Sebab ada orang tolong jagakan.
Tak apa mak, bukankah lebih baik kita berserah dalam jagaan Allah?
Hehe..auta memang nombor satu.
OK. Peristiwa ini telah membawa saya kepada satu resolusi.
Saya nak belajar lebih banyak pasal kereta.
Bukan setakat tahu drive dan kenal accumulator saja.
Moga diberi keizinan oleh-Nya.
Ya Allah, berkatilah hari-hari kehidupanku.

2 comments:

  1. aww 'bebelan' yang kiut :)

    ReplyDelete
  2. X semestinya ada husband pn dia boleh membantu..lebih baik depend pada diri sendiri.. ;)

    ReplyDelete