Tuesday, February 16, 2010

Croissant & French Toast

Sangat suka makanan berunsur roti dan pastri macam croissant, torsade, Danish pastry dan yang sama waktu dengan mereka. Dalam banyak-banyak pilihan aku paling tak boleh tahan kalau jumpa butter croissant depan mata, lebih-lebih lagi yang panas, flaky, buttery-rich - perghh...ibarat tak lena tidur malam kalau tak dapat makan.

Kebelakangan ni asyiklah ketagih butter croissant Waitrose pula. Sejak Waitrose dibuka di Eldon Square tahun lepas, aku tak pernah berani masuk sebab nampak macam eksklusif je, tapi sekali masuk terjatuh cinta pula dekat croissant 49 pence yang laris tu.

Butter Croissant Waitrose

Aku sangkakan croissant ni berasal dari Perancis, sebab melambak-lambak ia dijual di tepi-tepi jalan di Paris. Rupa-rupanya roti sedap ni berasal dari Turki, sewaktu perang Austria-Turki pada tahun 1686 dan perkataan "croissant" sebenarnya merupakan perkataan French bagi "crescent". Macam tak percaya pun ada, sebab tak nampak sangat pun croissant di Istanbul hari tu. Hmm...ke semua orang Turki yang pandai buat croissant dah migrate ke Paris?

Tapi croissant kat Paris, walla! Memang tiada bandingan kesedapannya. Masih teringat-ingat walaupun dah hampir dua tahun lalu aku memakannya. Croissantnya lebih lembut dan rangup, walaupun cuma dibeli di gerai tepi jalan berhampiran Eiffel di Bir Hakim. Makan panas-panas sambil menikmati angin summer di atas rumput di bawah teduhan Eiffel, wahhh...sungguh over!

Butter Croissant Paris, makan satu semestinya tak cukup!

Teringin untuk menjadi seorang yang pandai buat croissant yang sedap. Tak tahu sempat ke tak nak belajar dan praktis dalam masa 5 bulan sebelum balik ni. Sebab croissant susah nak cari nun jauh di kampung halaman (takkan nak pergi KL semata-mata nak cari croissant kan, sungguh mengarut) maka alih selera kepada French toast, lebih ringkas dan senang dibuat. Kalau rindu mak, maka aku akan buat French toast, supaya dapat rasa aura mak selalu bersamaku. Kat bawah ni resepi French toast turun-temurun dari mak, mana mak dapat tak tahulah, hehe.

French Toast

French Toast Suka Hati Mak Saya

3 keping roti - ikut suka nak potong jadi apa
1 biji telur
1 sudu besar condensed milk
Sedikit pepper
Sedikit garam

Pukul semua bahan, celupkan roti dan goreng dengan butter. Dah siap, wuhuu!

1 comment:

  1. Huu.. sedapnya croissant tu nampak. french toast pun saya terliur. mak selalu gak goreng roti dgn telur, tp x de plak wat french toast. maju betul mak akak. :)

    ReplyDelete