Sunday, May 9, 2010

Carboot, Steamer & Puding Karamel

Baru-baru ni pergi carboot sale Hexham. Ala-ala girls day out bersama ibu-ibu. Bapa-bapa ditinggalkan mengasuh anak-anak di rumah ye. Let the ibus reward themselves hanging around with us the bujangs, hehe. Cuaca pula alhamdulillah agak supportive untuk tujuan tawaf-dan-borong.

Rupanya carboot Hexham lagi marvellous dari carboot Blaydon yang saya biasa pergi beberapa kali sebelum ni! Sawan juga melihat barang-barang hiasan rumah - kristal dan seramik yang bisa membuatkan poket akan tergugat. Paling naik hantu bila tengok pinggan mangkuk cawan piring. Mana taknya, segala mak nenek Royal ada kat sana. Adoii...sungguh dahsyat penangan nafsu membeli-belah ke atas jiwa seorang perempuan! Haruslah bawa beristighfar dan mengucap banyak-banyak ye! Inilah bahaya bershopping, boleh lupa dunia beb!

Tapi tanpa saya sangka, apa yang saya inginkan tercapai hari tu! Dah beberapa kali lompat eBay-Amazon-eBay-Amazon nak cari electric steamer yang best tapi masih belum jumpa dan saya sangat berharap agar saya jumpa satu yang best sebelum saya balik. Akhirnya, rezeki saya hari ini - sebuah Tefal 3-tier-and-10-liter-capacity electric steamer, 3 pound! Tak kisahlah yang dah ke berapa hand pun, janji masih elok! Harga yang baru 30-40 pound kot, kena fikir dua tiga kali jugalah kan sebelum angkat!

Steamer baru beta. Sukeeeee!

Maka buatlah eksperimen ke atas steamer baru untuk menguji kondisi beliau. Terjadilah puding gula hangus atau nama desanya puding karamel.

And Alhamdulillah, the steamer did a good job! OK saya memang tak berbakat dalam arena membuat kuih, maka macam ada yang kurang pada puding ni, tapi ianya tetap masak dan eatable - kesimpulan - steamer saya berfungsi! ;)

Puding Gula Hangus

Here goes the recipe :

1/2 cawan gula
2 sudu besar air
1 tin condensed milk
7 biji telur
Vanilla essence

Masak gula dengan air sampai perang dan likat. Tuang dalam acuan.
Pukul telur, susu pekat dan vanilla essence sampai telur hancur.
Tuang atas gula yang dah hangus tadi.
Kukus selama 30 minit.


*Entry ini ditulis selepas saya selesai baca Putusan, Berita Hairan, MalaysiaterKini etc jadi ianya berbunyi seakan berleter kerana kepala saya sedang panas*

No comments:

Post a Comment