Saturday, May 8, 2010

Hairan


Patutkah kita lalai sedang hari terus berlalu
Dan kita terus bermain sedang mati itu tidak bermain
Aku hairan dengan mereka yang dalam kelekaan
Aku hairan, sedang tiada apa yang patut aku hairankan

Patutkah seseorang terus bermain
Sedang dia akan mati dan rumahnya akan runtuh
Kita melihat apa yang kita lakukan selalunya
Tewas pada setiap keseronokan

Kita melihat malam dan siang menyibukkan kita
Dan aku tidak mengetahui apa yang patut aku sibukkan
Dan setiap perkara itu ada tempoh untuk ditunaikan
Dan setiap perkara itu ada dicatitkan

"Ketahuilah, bahawa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah di antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keredhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu."
[57:20]



No comments:

Post a Comment