Tuesday, June 14, 2011

Servis Yang Memualkan


Saya rasa semua orang sedia maklum akan mutu pengangkutan awam di Malaysia kan? Sebelum itu, saya ingin mengemukakan soalan - ada tak sesiapa yang membaca blog saya ini, bersetuju bahawa perkhidmatan pengangkutan awam di Malaysia ini bagus, boleh dipuji, reliable, servis berkualiti, punctual dan sebagainya yang indah didengar? Ada tak? Kalau ada tolong private message saya, kerana saya nak sangat berkenalan dengan anda yang mengalami pengalaman yang sebegitu indah itu.

Lewat berjam-jam, kena tukar bas secara tiba-tiba, kena satukan bas untuk destinasi berbeza, kena maki dengan pemandu bas, bas rosak di jalanan, bas lambat tiba di destinasi lebih empat jam dari sepatutnya hingga menyebabkan agenda semua orang tergendala, tiada kata maaf dari pengusaha bas - OK cukup. Saya tak mahu mengupas panjang lebar untuk setiap satunya. Semua orang mesti ada pengalaman pahitnya sendiri kan?

Mengapa mesti ia berlaku?
Mengapa prosedur yang hanya cantik di atas kertas tidak digunapakai?
Salah faham?
Miscommunication antara pengusaha bas dan pemandu?
Masalah dalaman syarikat?
Whatever the problem is,
it's all about attitude!

Sebagai salah seorang pelanggan yang membayar sejumlah wang untuk menaiki bas ekspres dan menggunakan perkhidmatannya, sudah pastilah saya 'angin' apabila awal-awal lagi bas tiba lambat berjam-jam dari waktu yang sepatutnya. Wajah para penumpang yang sudah kerut mencuka, ditambah lagi dengan terpaksa mendengar maki hamun dari pemandu bas bermulut longkang apabila dipersoalkan tentang kelewatannya.

Bukankah sepatutnya dia meminta maaf dan menjelaskan sebab berlakunya kelewatan?

Saya tidak rasa semua orang begitu bebal dan keras hati untuk memaafkan pemandu itu jika faktor kelewatannya adalah sesuatu yang tidak disengajakan.

Susah sangatkah hendak merendahkan sedikit ego untuk meredakan keadaan?

Mengapa begitu ramai orang di dunia ini memilih untuk menjadi bodoh sombong?

Saya bukan hendak berlagak hanya kerana saya pernah menggunakan servis bas yang sangat thumbs-up di UK, tetapi kalau sebegini memualkan servis yang diterima, kita tidak akan ke mana-mana.

Akhlak Islam itu cantik, dan jika semua mengamalkannya, sudah tentu dunia ini cantik bukan?

Saya akui saya menulis dalam keadaan beremosi, kerana saya benar-benar kecewa dengan keadaan ini.

Kita tidak mungkin mampu mengubah orang lain, tapi sekurang-kurangnya biarlah perubahan itu bermula dengan diri kita sendiri.

P/S : Adoi adoi adoi..dah mananya tak cepat tua?

No comments:

Post a Comment