Wednesday, September 14, 2011

Chinese Muslim Food At Mohd Chan

Hendak dikata pertama kali mencuba makanan Cina, tidak juga. Tapi mungkin ini yang pertama kali makan secara betul-betul ie lunch. Umi dan Pod yang membawaku dan Yeng ke Mohd Chan - Chinese Muslim Restaurant di Seksyen 15 Shah Alam. Walaupun sewaktu kami sampai lunch hour dah hampir ke penghujungnya, tapi pengunjung masih lagi ramai menyantap hidangan masing-masing dengan penuh selera. Wah, there must be something scrumptious here, I guess.
 

Interiornya simple yet convenience. Ade air-cond. Cuma mungkin kalau datang di saat peak hour akan rasa rimas sebab manusia ramai sangat. Serving time not bad, taklah berjanggut sangat menunggu hidangan tiba.

On that day kami makan...


Thai Chicken. Crispy fried chicken with onion and Thai sauce yang rasanya masam-manis gitu. Sedapppp! Yang ni kami ratah-ratah macam tu je sebab dia sampai dulu dari nasi. Haha.


Yam Basket Kong Boh Seafood. Yang ni paling unik dan tak pernah jumpa kat mana-mana lagi setakat ni. Ke saya yang jakun eh? Apapun ini memang sangat sedap. Keladi tu dibuat bakul atau macam lubang atau macam mangkuk pun ya jugak, isinya lemak-lemak gitu, luarnya rangup, cukup rasa, memang sedap. Di dalam basket tu ada seafood - sotong dan udang yang dimasak dengan cili kering dan sejenis sos dan ditabur gajus di atasnya. Dihidangkan dengan suhun goreng. Kalau sesiapa yang sukakan kelainan, yam basket ni memang worth trying. Excited pulak berebut nak robohkan basket tu, hehe. Dan akan sangat kenyang bila habiskan isi keladi tu!


Siakap stim asam.Yang ni pun marvellous! Abaikan muka ikan yang buruk tu, janji isi dia best! Kuah stim tu ada rasa masam sikit. Ada kelainan dari siakap stim yang biasa-biasa tu. Sedap, silalah cuba!


Stir-fry Mixed Vege. Dulu mungkin daku memandang enteng saja sayur-sayur ini. Tapi sekarang tidak lagi! Syok pulak makan sayur dengan nasi panas. Rasa amatlah rugi sebab tak makan sayur dari kecil. Tak mati pun rupanya makan sayur ni haa. Ada anak-anak esok, siaplah saya kerjakan bagi makan sayur sampai hijau!


Butter Prawn. Yang ini tak usah cakaplah. Memang sentiasa sedap. Rasa macam nak telan semua je dia punya rambu-ramba tu, nasiblah dah kenyang sangat!

Overall, bagi 4.5 out of 5 for the food, service, price, restaurant and everything. Kalau sesiapa sukakan makanan sihat lagi berkhasiat, elok benarlah mencuba hidangan Cina ni. Memang rasa sangat sihat (except for butter prawn la, hehssss). Oh ya, as appetizer kami cuba satu set dim sum ayam. Pun sedap. Ada pau jugak dekat kedai ni tapi dah kenyang sangat nak sumbat lagi.

Mohd Chan Restaurant ni ada banyak cawangan rupanya, tapi kesemuanya di Selangor/Lembah Klang. Harapnya Encik Mohd Chan akan tergerak hati nak buka cawangan di Kelantan, dijamin laris sepanjang masa! Boleh refer website dia for info or untuk skodeng menu-menu lazat.


Thanks so much Umi & Pod for lunch treat. Moga Allah lapangkan dan murahkan rezeki Umi & Pod.

 

Dua budak kampung yang kelaparan~

No comments:

Post a Comment