Sunday, November 13, 2011

Sedih

...sebab tak dapat hadir ke majlis perkahwinan Kak Long dan Abang Arman hari ini.
Saya telah membayangkan yang diri saya berada di sana, membantu apa yang patut di tengah keriuhan majlis.
Apabila ada yang sudi menganggap diri kita yang kerdil ini sebagai ahli keluarga sendiri,
saya merasakan sudah menjadi sebahagian dari tanggungjawab untuk turut berbakti kepada mereka, seperti mana saya melakukannya kepada keluarga sendiri.
Saya hanya mampu memandang sayu ke arah sepasang baju kurung ungu yang baru dibeli, yang saya sepatutnya pakai di hari kenduri mereka, sambil menangis sedih untuk kesekian kalinya.

Lewat ini kadang-kala terasa diri terlalu lemah bila memikirkan persoalan masa hadapan yang belum pasti.
Kak Long sudah selesai gilirannya, kami pula bagaimana?
Adakah kami juga turut ditakdirkan untuk menoktahkan perhubungan dengan ikatan pernikahan?
Adakah takdir masih bersimpati dengan kami?
Mengapa saya dan dia yang harus menempuh jalan sesukar ini?
Mengapa kami yang dipilih untuk mengharung rintangan yang hebat ini?

Akhirnya saya menangis lagi.
Dia juga begitu, cuma tidak menzahirkannya dan hanya menangis di dalam hati.
Kami masih tidak jemu berdoa dan hanya mengharap simpati dari Ilahi.
Agar menemukan kami dengan saat dan ketika.
Untuk kami mengikat hati dan melafaz cinta.
Dalam hembusan redha dan kasih sayang-Nya.

No comments:

Post a Comment