Sunday, December 4, 2011

Rumah Siap Pahat Berbunyi

Alhamdulillah.
Berjaya juga siapkan manual pengurusan sekolah 2012 sebelum berangkat pulang ke rumah.
Siap tu, dalam erti kata, saya melihat sendiri hasil kerja dicetak di hadapan mata.
Kalau tidak, susah juga.
Bukan tak tahu perangai Microsoft Word yang suka mengubah margin tanpa disuruh.
Saya sudah banyak kali telan air liur sambil karate dinding sepanjang proses ini.
Dalam dunia yang maju ini kita tidak perlu lagi bekerja secara ortodoks dan menjela-jelakan sesuatu yang tidak perlu.
Simple living high thinking bukankah lebih mudah?
Saya bersedia menerima sebarang kritikan untuk penambahbaikan.
Saya sedar saya masih baru dan setiap perkara yang dilakukan adalah dalam proses belajar.
Tapi adalah lebih afdal jika tidak berbunyi di belakang, sebaliknya suarakan sahaja.
Lebih-lebih lagi jika buku telah siap, dan baru hendak disoal pula di hutan mana kertasnya berasal.
Apabila ada banyak kepala, dan setiap satunya tidak mempunyai kesatuan, maka kecelaruan akan berlaku.
Jadi sedikit ketegasan perlu untuk mengelakkan kecelaruan itu merebak lantas memporak-perandakan segala-galanya.
Apalah yang saya merapu ni.
Buat kerja apa pun, tak kira kita siapa, orang muda, orang senior, boss, kuli, dan tak kira apa skop kerja kita sekalipun.
Tanyalah hati sendiri.
Kita bekerja untuk siapa dan kerana apa.
Kalau bukan kerana Allah, maka baliklah bermuhasabah sedalam-dalamnya.
Selalulah kita ingatkan diri kita.
Tiada manusia yang terlepas dari kesilapan.
Tiada manusia yang tidak mempunyai kekurangan.
Tapi apa kata dalam kurang dan lebih itu, kita jadikan ia satu.
Yang saling melengkapi.
Bukankah ianya lebih indah?

No comments:

Post a Comment