Wednesday, January 5, 2011

Penghulu Istighfar

اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ،
خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ،
وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ،
أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ،
أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ،
وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ
،
فَاغْفِرْ لِيْ،
فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ

Ya Allah Engkau adalah Tuhanku,
Tidak ada sesembahan yang haq kecuali Engkau,
Engkau yang menciptakanku sedang aku adalah hamba-Mu,
Dan aku diatas ikatan janji -Mu (iaitu selalu menjalankan perjanjian-Mu untuk beriman dan ikhlas dalam menjalankan amal ketaatan kepada-Mu) dengan semampuku,
Aku berlindung kepadamu dari segala kejahatan yang telah aku perbuat,
Aku mengakui-Mu atas nikmat-Mu terhadap diriku,
Dan aku mengakui dosaku pada-Mu,
Maka ampunilah aku,
Sesungguhnya tiada yang boleh mengampuni segala dosa kecuali Engkau.

Fadhilat mengamalkan sayyidul istighfar

Barangsiapa mengucapkannya disiang hari dalam keadaan yakin dengannya kemudian dia mati pada hari itu sebelum petang hari, maka dia termasuk penduduk syurga dan siapa yang mengucapkannya di waktu malam hari dalam keadaan dia yakin dengannya, kemudian dia mati sebelum subuh maka dia termasuk penduduk syurga.
(HR Al-Bukhari – Fathul Baari 11/97)

Peringatan untuk diri dan perkongsian untuk sesiapa sahaja. Semoga kita sentiasa tergolong dalam golongan orang yang diterima taubat dan diperkenankan doa.

No comments:

Post a Comment