Friday, August 26, 2011

Ku Mengharapkan Ramadhan Kali Ini Penuh Makna

Patience is not the ability to wait, but the ability to keep a good attitude while waiting - Unknown

Ramadhan kali ini, saya banyak belajar tentang...

1. Sabar dan syukur itu indah

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ

Wahai orang-orang yang beriman, mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar. [2:153]

Saya menempuh Ramadhan kali ini dengan pelbagai dugaan. Menunggu panggilan kerja yang entah bila, bebanan hutang, emosi tertekan kerana rasa diri semacam membebankan mak dan ayah sejak jadi penganggur, kereta accident, sakit lutut yang tidak diketahui sebabnya, kuih raya hangus beratus biji kerana oven buat hal, baju raya tak siap dan sebagainya. Allah, besar sangatkah dugaan ke atas saya sampai saya sudah hendak mengeluh itu dan ini? Alangkah terasa malu dan hinanya diri ini di mata Tuhan. Bukankah setiap apa yang berlaku itu adalah atas keizinan dari-Nya juga, dan pastinya telah dijanjikan hikmah tersendiri? Orang bersabar tak akan rugi, kan?


2. Menangis itu menenangkan


Kadang-kala, bersendiri dan menangis itu lebih baik. Resah terhambur, gundah terlebur. Moga Allah terus kurniakan ketenangan yang dicari.

3. Berdoa dengan sepenuh penghayatan dan pengharapan

Kita selalu mengharap sesuatu daripada manusia, dan lupa yang segala-gala kurnia adalah datang dari-Nya. Berdoa dengan penuh pengharapan, memohon keampunan merafak kesyukuran, moga terangkat segala hajat tanpa sebarang hijab. Sesungguhnya tiada satu apa pun di dunia ini yang berkuasa ke atas diri kita, hanya Dia! Mari terus berdoa di sisa-sisa akhir Ramadhan ini, semoga berlalunya Ramadhan ini adalah dengan menyaksikan kita menjadi hamba-Nya yang lebih baik, hari ke hari.

p/s : Dah khatam Quran dah Ramadhan kali ni? =)

No comments:

Post a Comment