Friday, May 29, 2009

Siapa Erwin Schrödinger?


Schrödinger Wave Equation.
Adalah mimpi ngeri sebuah Chemistry.

Siapa ye Pakcik
Schrödinger ni? Kalau la beliau masih hidup, teringin sungguh la ingin berkenalan dengan seorang yang genius seperti beliau (yang telah memporak-perandakan dendrit dan ganglion neuronku!), ajak beliau sembang-sembang santai, menyisip espresso klasik panas di Esquires, sambil mengajukan soalan-soalan seperti -

1. Apa yang pakcik dah makan sampai jadi bijak macam ni?

2. Macamana pakcik boleh cipta wave equation yang pelik tu?

3. Pernah tak pakcik selesaikan persamaan gelombang yang pakcik reka sendiri tu?

4. Antara pakcik dengan Pakcik Einstein, rasa-rasanya siapa lagi bijak?

Dek kerana rasa ingin tahu yang berkobar-kobar, aku pun 'menemuramah' Encik Wiki untuk mengetahui dengan lebih dekat siapa lelaki misteri ini. Hohoho. Panjang biodata beliau, tapi aku malas nak extract semuanya, pening kepala baca biodata yang bersimpang-siur tu!


Erwin Rudolf Josef Alexander Schrödinger
1887-1961
Asal dari Erdberg, Vienna
Antara institusi ilmu beliau ialah
University of Breslau
University of Zürich
Humboldt University of Berlin
University of Oxford
University of Graz
Dublin Institute for Advanced Studies
Ghent University

I'm sorry Mr Schrödinger! You were contributing a lot for Chemistry, but I just can't resist myself from hating you!=P

Lihatlah reaksi Beebo dan Meni sewaktu mereka menemui buku Erwin Schrödinger di sebuah perpustakaan dalam kembara mereka ke bumi Anbiya' easter break yang lepas. Aku dapat merasakan yang Beebo tidak akan teragak-agak untuk melempang aku dengan percuma sekiranya aku memberitahunya yang aku jatuh cinta dengan Pakcik Schrödinger! =D

p/s : Sorry Bi, aku curi gambar ni kat blog mu. Nasib baik bukan aku yang jumpa buku tu, kalau tak, menangislah Pakcik Schrödinger melihat kekejaman yang akan aku lakukan ke atas buku beliau. Hehehe. *Sengihan jahat*

Dilema Schrödinger nampaknya bukan hanya melanda kami para student. Tempoh hari, selepas Mr Allan, pensyarah Chemistry kami di INTEC menambah kami sebagai kenalannya di Facebook, panjang lebar beliau membebel tentang Pakcik Schrödinger ini di wall aku.

Aku tulis : I have more than hundred curly-arrow reaction mechanisms to be memorized *spinning*
Mr Allan : Aaah. Mechanisms. Beautiful :)

Aku : Mr Allan is a die hard fan of organic *yeay!*

Mr Allan : Well at least they are understandable. I'm trying to revise up on the Schrodinger wave equation from basic principles for a report I have to write.
Pining nye! Saya naik sebotol panadol.
Aku : Hahaha *rolling on the floor* Schrodinger is sooooooo non-sense! Even a professor here said so - it's too complex to be solved xD Am trying so so hard to 'conquer' the organic thingy. U are the best organic idol, I think =D
Wish u luck for revising the Schrodinger, don't pining-pining aaa Mr Allan hehehe
Mr Allan :
Now back to SWE. What's a Hamiltonian operator again? Lupa la! I'm almost there (said the spaceman on a journey to the 'end' of the universe)
You are right, SWE only works for a damn H atom. What a load of rubbish. Sorry Mr Schrodinger, but if you hadn't taken that naughty mistress into your cabin, you might not have been so distracted and made it work for REAL ATOMS!
Humph!
Actually I think the mistress devised it. It has all the hallmarks of a woman: Its damn complicated 'n just when we think you understand it, you realise you don't understand ANY of it. LOL {looks around to see if wife is reading this over shoulder} *OUCH*
Sampuk Beebo : *ROTF* OMG I have the same sentiment for Schrodinger equation!

Kalau macam ni, tak perlu la aku rasa bersalah kan untuk tidak menyukai persamaan gelombang Schrödinger? Kan? Kan?

1 comment:

  1. hahahaahhaha lawak! hey pakcik schrodinger tu masa muda meman la hensem, gamba kat buku tu masa tua dah, kehenseman berkurang sebanyak 78.9% dah. oh tapi still tak dapat mengalahkan fesyen rambut pakcik einstein ketika beliau tua :P meman mu sajo buwi sebab ko mek bo nok menampar tawar mu dgn meminati pakcik schrodinger.

    definitely ring, tak perlu rasa bersalah walau sekelumit pun. aku tak rasa encik harriman expect kita utk solve equation tu, kenal equation pun cukup menghantui hidup aku sehingga terbawa ke alam mimpi.

    okay, mari mendigest segala jenis mechanism, sehari 20, lima hari habisla 100 mechanisms tu. easier said than done, i know. one last pushhhhhhhhh.

    salam dari bilik sebelah,
    meni

    ReplyDelete