Wednesday, November 25, 2009

Simple Way To Reduce Stress!

Stress? Apa lagi, jom main masak-masak, lepas tu melantak!

This was the last weekend's diary.
Hari Sabtu, kami satu rumah decide untuk dinner di luar, for the first time selepas dua bulan Shafini dan Erna (serta Ainun) menjadi ahli baru rumah bernombor lapan puluh satu ini. Tempat pilihan, Little Saigon di Bigg Market. Hidangan ala-ala Vietnam. Alhamdulillah, menunya sedap sehingga semuanya puas hati kekenyangan sampai ada yang tertidur-tidur kat restoran, hehehe =D

81 @ Little Saigon : Gabungan baru dan lama

Lemon grass squid, lawan dengan egg fried rice.
Tak sabar lagi mahu serang!

Oleh kerana hari Sabtu satu rumah makan di luar, maka rota memasak aku telah berpindah pada hari Ahad. Pandai-pandai pindah sendiri sebenarnya, hehehe. Oleh kerana sepanjang minggu dah makan nasi, maka di hari Ahad yang mulia ini, bawak-bawak berdiet la semua ye, haha. (Padahal malas masak lauk! Ampuuuun semua!) Makanya, jadilah bihun sup utara dengan begedil ayam. Resepi, dari mana lagi kalau bukan Dapur Hanieliza!

Ada tragedi kronik juga la dengan bihun ni. Oleh sebab tak suka bihun Pakistan yang dekat kedai haji tu sebab dia agak kasar, maka aku pun dengan tanpa usul periksa teruslah beli Lungkow Vermicelli dengan gembiranya, sebab ia nampak lebih halus. Celur punya celur, kenapa macam agar-agar je? Warna 'bihun' tu jernih. Lepas tu, tambah serbuk kunyit, nak utara punya pasal kan. Sekali bihun aku jadi oren daa. Alamak, ini dah lain ni. Nak makan pun tak lalu. Bau pun macam bukan bihun je. Tak pasti samada itu adalah suun atau apa. Yang penting, kesudahannya tetap dengan bihun Pakistan tu. Apa-apa ajelah.

Bihun Sup Utara + Begedil Ayam

Apam Marble

Teringin nak makan apam mekar/apam Indonesia. Dah lama usya-usya resepinya dekat MyResipi dan dekat Fotopages Hanieliza jugak. Tanya mak dan makcik aku jugak. Asalnya apam ni ada tiga warna - putih, merah, hijau tapi sebab saja gatal tangan nak letak cocoa powder, maka jadilah apam kuda belang ni. Biasanya orang buat dalam paper cup. Comel sikit rupanya, tapi malas tunggu punya pasal, pakai seloyang terus. First attempt, biasalah. Perlu banyak improvement lagi. Terlebih letak koko, maka rasanya pahit sedikit. Tersilap bajet bahagi adunan jugak masa nak warnakan. Maka mostly jadi coklat. Bila makan, aku pun confuse, ini apam ke kek kukus? Apa-apa ajelah. Yang penting, eatable.

OK, dah tak stress dah. Dah boleh sengih dah.

No comments:

Post a Comment