Thursday, December 18, 2008

Itu Yang Pertama


Semuanya mesti bermula dengan yang pertama. Apa pun benda dalam dunia ni. Teringat satu quote yang selalu menjadi sebutan di zaman-zaman sekolah dulu ; 'for thousand steps u'll take, everything starts from the first one'. Bunyi macam skema, tapi dari perspektif rasional dan logiknya macam tu lah. You'll never reach your goal if you don't take your first step!


Aku pun tak faham mengapa di tengah-tengah konflik masa dan kekalutan dengan bermacam-macam hal dalam winter break ni, boleh pulak tiba-tiba datang keinginan untuk menulis. Apa hal pulak la aku ni! Mungkin sesuatu yang ditulis itu pun tak berapa penting, tapi yang penting, benefits yang akan diperolehi. Not only for me, but also for everyone. It's more to sharing, senang cerita.

Alkisah tentang sesuatu yang 'pertama' : 14 Disember, hari kedua cuti. Dalam melayan minda yang separuh bosan, tiba-tiba datang semangat waja dan keinginan yang membuak untuk mencuba bakat sebagai iron chef. OK, misi hari ini ialah - buat cheesecake untuk pertama kali dalam hidup! Berlari-lari aku ke Iceland membeli segala bahan yang diperlukan. Memang betul-betul buang tabiat! Mungkin sejak tinggal serumah dengan seorang bakal doktor yang dah boleh dikategorikan sebagai pakar dalam bab membaking ni, dan kerap sangat pulak makan cheesecake semester ni, membuatkan aku rasa rugi pulak kalau tak cuba belajar dan buat sendiri. Sebenarnya rasa lemah semangat juga bila mengenangkan diri sendiri yang nak pakai mixer pun terkial-kial lagi, alahai! Tapi tak mengapa, sebab rasa tak boleh sia-siakan keinginan yang ada. Mesti berani ambil langkah pertama.


Hasil dari langkah pertama!


Lama ber'ketung-ketang' di dapur, dengan bantuan Yenn sebanyak 50%, akhirnya alhamdulillah jadilah the first cheesecake I've ever made in my life. Halangannya tak payah cakaplah, nak cairkan coklat pun sampai rentung, nampak sangatlah kan berapa sen je talent yang ada. Tapi rasa sangat puas sebab at least hasil dari keberanian mengambil langkah yang pertama itu, dapatlah aku tengok hasilnya =)

Kalau reflect balik dalam kehidupan, lebih kurang macam ni lah analoginya. Kalau tak berani ambil langkah pertama, sampai bila-bila pun keadaan akan tetap sama. Risiko, halangan, tribulasi dan benda-benda yang sinonim dengannya sudah tentu akan berkeliaran merata-rata dalam ruang lingkup kehidupan, tapi perlukah awal-awal lagi kita mengisytiharkan kekalahan?

Betullah orang tua-tua selalu cakap, belum cuba belum tahu, kalau tak cuba mana nak tahu!

No comments:

Post a Comment