Saturday, December 27, 2008

Turkey Episode 1 : From St James to Sultanahmet

A winter break journal, discovering Turkey.

Ahad, 20 Disember 2008, 11.45 pm :

National Express Stagecoach bergerak dengan kelajuan sederhana meninggalkan St James Boulevard, meredah gelap malam musim dingin menghala ke arah selatan. Perjalanan ke Milton Keaynes dijangka mengambil masa enam jam, sebelum meneruskan perjalanan ke Luton Airport.



Bas tengah malam

Bas berhenti di hentian Milton Keaynes lebih kurang jam 5.45 pagi. Entah dekat hulu mana la letaknya si Milton Keaynes ni, sejuknya hanya Tuhan yang tahu. Hentian basnya pula kecil saja, dan tiada terminal berbumbung yang sempurna. Menggigil-gigil kami 12 orang, menunggu bas dengan penuh rasa mengantuk. Bas 777 pula terlewat sedikit, tapi sekurang-kurangnya perjalanan 45 minit ke Luton Airport boleh diisi dengan menyambung lena.

Warung kopi Luton

Tiba di Luton Airport, hari masih terang-terang tanah, dan selepas solat Subuh, kami bersarapan ringan dan melepak di Costa Coffee sementara menanti waktu berlepas jam 12.55 tengah hari. Ergh, bosannya!

Penantian berkahir jua. Easyjet akhirnya berlepas meninggalkan Luton Airport tepat jam 1 petang. Mata sudah berat penangan semangkuk pasta tuna dan dua ketul donat maple glazed Krispy Kreme di waiting lounge tadi. Lenalah aku sepanjang perjalanan hinggalah terjaga bila mendengar pengumuman "We're now approaching Istanbul Sabiha-Gokcen Airport..." Lama betul aku tidur. Huhu. Takpe, gain energy untuk perjalanan malam ini yang entah macam mana lagi keadaannya.

Jam 6.30 petang waktu Turki kami selamat tiba di Sabiha-Gokcen Airport. Selepas melepasi pemeriksaan imigresen (part cop pasport ni paling aku suka, hehe) kami mengambil bas untuk ke Taksim. Perjalanan lebih kurang sejam dengan bayaran 10 Lira. Terpegun menyaksikan keindahan Bosphorus di waktu malam sewaktu bas melalui Mehmet al-Fatih Bridge.

Sampai di Taksim lebih kurang jam 8.30 malam, semua orang merengek untuk berhenti makan sebelum menuju ke destinasi. Kami memutuskan untuk makan malam di sekitar Taksim sahaja, kerana melihat deretan restoran yang indah-indah semuanya, semacam memanggil-manggil untuk dimasuki.


Pekena makanan Turki. Err..lagi sedap nasi lemak kot?!


Tavuk Doner

Habis 10 Lira, kenyang jugalah mencuba sepinggan Tavuk Doner, yang berupa kebab ayam yang dihidangkan dengan 2 sudu pilau rice dan roti serta salad. Harap-harap 'food-hunting' esok akan lebih berjaya lagi.

Berangkat dari Taksim. Mulanya hendak cari bas sahaja ke Sultanahmet, tetapi keadaan malam yang hujan, ditambah pula dengan kesukaran hendak mencari bas dan kesukaran berkomunikasi, kami akhirnya memutuskan untuk naik metro (commuter-like) ke Kabatas, sebelum mengambil tram dari Kabatas ke Sultanahmet.

Akhirnya tram tiba jua di Stesen Sultanahmet. Rasa penat serta-merta hilang sebaik terpandang Masjid Biru yang tersergam indah dari seberang jalan dengan bermandi cahaya terang. Sekelompok burung terbang bebas, mengelilingi 6 menara masjid tersebut. Subhanallah. Antara perkara menakjubkan yang pernah aku lihat. Semestinya burung-burung itu tidak henti-henti melafaz zikir memuji kebesaran pencipta-Nya.

Sultanahmet Tram Station

Kami berjalan merentasi taman yang terletak berhadapan dengan Masjid Biru, dan bertentangan dengan Masjid Biru tersergam gagah Aya Sofya. Besar dan cantik. Puas berkeliling mencari hostel untuk menginap, akhirnya jam 10 barulah kami berjaya menemui Big Apple Hostel yang terletak tidak jauh dari Masjid Biru.

Hostel yang kecil, tetapi bersih dan sangat cantik. Masing-masing terus terlena sebaik sahaja selesai solat, menyimpan tenaga untuk memulakan kembara 'Discovering Turkey' esok hari.

Istanbul, semestinya indah dan menyentuh hati.

No comments:

Post a Comment